مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار
خوشبختی، یعنی سرباز امام زمانت باشی....
خوشبختی، یعنی سرباز امام زمانت باشی....
تاثیر رفتار والدین برتربیت فرزند
نخستین مأمن، ملجأ و پناهگاه برای تربیت کودک، محیط خانواده و رفتارهای پدر و مادر است. فرزندان از همان دوران کودکی از دستورالعملها و راهنماییهای والدین خود پیروی میکنند و تلاش مینمایند تا رفتاری از خود نشان دهند که رضایت پدر و مادر را جلب کند، آنها باید یاد بگیرند که همیشه چیزی که میخواهند را دریافت نمیکنند، اما در نهایت ممکن است به چیز بهتری دست یابند. والدین هم باید تلاش کنند که در رفتارهایی که از خود نشان میدهند ثابتقدم باشند، نه اینکه یک زمان چیزی بگویند و زمان دیگر عکس آن را عمل کنند. والدین باید در گفتارها و رفتارهای خود همراه و هماهنگ باشند و این توافق و همراهی را نهتنها در کلام بلکه در عمل نشان دهند تا کودکان قوانین خانه و خانواده را بیشتر بپذیرند و آن را رعایت نمایند.
یک مربی مهدکودک که سالها تجربه نگهداری و آموزش کودکان را به عهده دارد در این باره میگوید: «اصل تربیت بر آموزش استوار است به طور مثال برای تربیت یک کودک یکساله، والدین باید محدودیتها و مرزها را به او آموزش دهند و به او یاد دهند که به چه چیزهایی دست بزند و آنها را لمس کند و به چه چیزهایی دست نزند چرا که برای او ممکن است خطرناک باشد.»
وی اضافه میکند: «کودکان بسیار باهوش هستند و از نحوه صحبت کردن، اشاره کردن و حالات صورت و دست پدر و مادر میفهمند که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد! کودکان آثار شادی، تشویق و تعریف را در سیمای والدین به خوبی تشخیص میدهند، همانگونه که آثار اخم، عصبانیت و ترشرویی را هم به خوبی میشناسند و قادر به درک و تشخیص این رفتارها هستند بنابراین از همان ابتدای نوزادی میتوانند با تربیت آشنا شوند و آموزش لازم را فرا گیرند.»
به گفته این مربی مهدکودک، برای تربیت کودک باید همیشه والدین همراه و هماهنگ باشند و در یک مسیر تربیتی پیش بروند، یعنی اینگونه نباشد که پدر حرفی بزند و مادر حرف دیگر، در این صورت کودک نمیداند که قانون خانه چیست و ممکن است دچار گمراهی شود و خودش یک مسیر رفتار دیگری را در پیش بگیرد.
وی همچنین میگوید: «اختلافنظر پدرها و مادرها در اکثر مواقع باعث لجبازی، بدرفتاری، سردرگمی و عصبانیت کودکان میشود و مشکلات زیادی برای والدین به وجود خواهد آورد.»
این مربی مهدکودک درباره نحوه رفتار با کودکان در مهدهای کودک و مراکز مراقبت از کودکان میگوید: «در اکثر مواقع ما تلاش میکنیم که جلساتی با والدین بگذاریم و تلاش نماییم که رفتارهای خود را با یکدیگر هماهنگ سازیم تا کودکان دچار سردرگمی و تناقض رفتاری نشوند و در واقع به نوعی مشاوره خانوادگی انجام میدهیم که والدین را بشناسیم و متناسب با رفتارهای خانوادهها با فرزندان آنها رفتار نماییم، به طور مثال مادری که شاغل است و ساعات کمی را با فرزند خود سپری میکند نیاز دارد که به کودکش رسیدگی بیشتری شود و ما نیز تلاش میکنیم که نهایت دقت و تلاش را به عمل آوریم تا کودکش احساس تنهایی یا کمبود نداشته باشد، اما متقابلا کودکانی هم در مهدکودک نگهداری میشوند که مادرانشان شاغل نیستند فقط چند ساعت به اینجا میآیند تا با کودکان دیگر بازی کنند و روحیه جمعی و اجتماعی داشته باشند، بنابراین از این کودکان میخواهیم که با کودکان دیگر بیشتر بازی کنند و دوست خوبی برای آنها باشند.»
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار در 1400/06/20 ساعت 10:50:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |