روزسیاه

17 دی 1314 شمسی روز سیاهی است که رضاشاه خائن به همراه همسر و دخترانش در مراسم جشنی کشف حجاب زنان را به صورت رسمی اعلام کردند.
مراسم روز 17 دی 1314 در حقيقت رسميت بخشيدن به كشف حجاب در كشور بود.
پس از این رخداد ننگین عده ای به تجليل از اين رويداد پرداختند و بی حجابی را آزادی زن، تجدد او و همتايی اش با پيشرفت و ترقی مردم اروپا تلقی كردند.
رژیم پهلوی در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند كه بدون حجاب به تحصيل مشغول شوند.

از اول فروردين 1314 تاريخ كشور از هجری قمری به شمسی تغيير كرد و به كار بردن ماه‌های قمری ممنوع شد.

رضا شاه خائن در 22 ارديبهشت 1314 «جمعيت زنان آزاديخواه ايران» را تحت رياست شمس پهلوی به عنوان گامی تازه براي پيشبرد روند بي‌حجابی در كشور تأسيس كرد.

در قدم اول بی حجابی از زنان وزرا، معاونان، وكلا و مسوولان كشور آغاز شدو تلاش کردند بی حجابی را به بدنه جامعه ایران گسترش دهند. 

كشف حجاب رضاخانی كه به نام آزادي زنان! صورت میگرفت در واقع به اسارت كشيدن زن و محبوس كردن زنان محجبه ايرانی در خانه‌هايشان و هتك حرمت و جايگاه زنان بود؛ از اين روست كه 17 دی ماه در حافظه تاريخی ايرانيان يادآور ظلمی عظيم است كه به بهانه پيشرفت! به زن ايرانی تحميل شد.

واقعيت اين است که مردم ايران با داشتن باورهای عميق دينی و مذهبی مقابل این توطئه استعماری ایستادگی کردند و از هویت ، فرهنگ و عفت زن مسلمان با حفظ حجاب دفاع کردند.

  • 5 stars
    نظر از: نردبانی تا بهشت
    1399/10/17 @ 12:11:09 ب.ظ

    نردبانی تا بهشت [عضو] 

    مطلب خوبی بود ممنونم خدا رو شکر که الان به برکت نظام جمهوری اسلامی حجاب داریم و چادر به سر می کنیم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.