نهج البلاغه


سهم ??ختم نهج البلاغه: از حکمت ۷۸ تا حکمت ۸۳

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

?و در جواب مردي شامي فرمود: (مرد شامي پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهي است؟ امام با كلمات طولاني پاسخ او را داد كه برخي از آن را برگزيديم:)
وای بر تو! شايد قضاء لازم، و قدر حتمی را گمان كرده ای؟ اگر چنين بود، پاداش و كيفر، بشارت و تهديد الهی بيهوده بود. خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالی كه اختيار دارند، و نهی فرمود تا بترسند، احكام آسانی را واجب كرد، و چيز دشواری را تكليف نفرمود، و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد، با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اكراه و اجبار اطاعت نمی شود، و پيامبران را به شوخی نفرستاد، و فرو فرستادن كتب آسماني برای بندگان بيهوده نبود، و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بی هدف نيافريد. اين پندار كسانی است كه كافر شدند و وای از آتشی كه بر كافران است.

? #حکمت78

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

? حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهي حكمت در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد.

? #حکمت79

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

? حكمت گمشده مومن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.

? #حکمت80

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

? ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست.
(اين كلماتی است كه قيمتي برای آن تصور نمي شود، و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخني والایی آن را ندارد)

? #حکمت81

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

? شما را به پنج چيز سفارش مي كنم كه اگر براي آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است. كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يكي سوال كردند و نمي داند، شرم نكند، و بگويد، نمي دانم، و كسي در آموختن آن چه نمی داند، شرم نکند ، و بر شما باد به شكيبايي، كه شكيبايي، ايمان را، چون سر است بر بدن، كه ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي سر ارزشي ندارد.

? #حکمت82

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

? (به شخصي كه در ستايش امام افراط كرد، و آن چه در دل داشت نگفت) فرمود: من كمتر از آنم كه بر زبان آوردي، و برتر از آنم كه در دل داري.

? #حکمت83

┄┄┅┅✿❀???❀✿┅┅┄┄

#نهج_البلاغه‌
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی

@baali110tamahdi313

  • 5 stars
    نظر از: Alma
    1400/02/20 @ 01:22:50 ب.ظ

    Alma [عضو] 

    بسیارهم عالی

  • 5 stars
    نظر از: سربازی از تبار سادات
    1400/02/19 @ 08:43:21 ق.ظ

    سربازی از تبار سادات [عضو] 

    التماس دعا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.