سالروز ورود امام رضا(علیه السلام) به نیشابور

پیامبر اکرم (ص) فرموده باشد: «خیر بلاد خراسان، نیشابور»

نویسنده معجم‌البلدان می‌نویسد: «نیشابور، شهری بزرگ و دارای فضایل بسیاری است. زیرا این شهر، خاستگاه فضلا و مرکز علماست و در میان شهرهایی که من گردش کرده‌ام، چونان نیشابور ندیده‌ام».

حاکم نیشابوری که دیگر مورخان، از قول او، ورود امام (ع) به نیشابور را گزارش کرده‌اند، چنین می‌نویسد: «چون سلطان اولیاء، برهان ابقیاء، وارث علوم المرسلین، مهبط اسرار رب العالمین ولی الله، صفی الله، فلذه کبد رسول الله، غوث الامة و کشف الغمه … سلطان المقربین یوم الحشر و الجزاء الامام (ع) ابوالحسن علی بن موسی الرضا صلوات الله و سلامه علی رسول الله و علی الائمه المعصومین و اتباعهم اجمعین الی یوم الدین، به مقتضای قضای ازل و حکم مبرم قدیم لم یزل به صوب خراسان عزیمت نمودند و آن به سال دویست از هجرت بود که شهر نیشابور به مقدم حضرت ایشان، روضات جنان شد و چون سطوات شعشعه اشعه آن نور، بر قطر نیشابور میان سکان شهر مشهور شد، قطب‌‌الانام، کهف‌العلماء، برهان‌المجتهدین، این محب محبوب حقیقی نه مجازی، شیخ «ابویعقوب راهویه مروزی» شیخ شهر و مقدم ارباب کشف و ولایت بود به تأیید توفیق غیبیه تا قریه مؤیدیه با چند هزار رفیق صدیق در پی پیشواز رفتند. نقل است که: حضرت سلطان صلوات الله علیه در محفه‌ای بر ناقه غضباء خود سوار بودند.»

امام رضا(ع) در میان استقبال با شکوه و بی‌نظیر مردم وارد نیشابور شدند و در ناحیه‌ای به نام بلاش‌آباد یا پلاس‌آباد منزل گزیدند. حضرت چند روزی در نیشابور ماندند و در یکی از روزها به زیارت آرامگاه امامزاده محمد محروق که از نوادگان امام سجاد (ع) است رفته‌اند. حاکم نیشابوری می‌نویسد: «حضرت رضا (ع) فرمودند: یکی از خاندان ما این جا مدفون است، به زیارت ایشان می‌رویم و آنگاه حضرت به روضه سلطان محمد محروق در «تلاجرد» تشریف بردند و آن روضه مقدسه را زیارت کردند.»

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.